BEPAKT.COM: ONLINE PLATFORM VOOR ZERO-WASTE

Rutger Muller - Eigenaar bepakt.com

Mensen bekend maken met zero-waste initiatieven, een overzicht bieden van verpakkingsvrije winkels én het verbeteren van herbruikbare verpakkingen. Dat is in een notendop waar designer Rutger Muller zich mee bezighoudt.

Rutger vertelt: “Zo’n vier jaar geleden ontstond het concept ‘verpakkingsvrije supermarkt’: een winkel waar je producten zonder verpakking kunt kopen. Een mooi idee, zeker als je kijkt naar de enorme hoeveelheid plastic verpakkingen in de gemiddelde supermarkt. Maar boodschappen doen in een verpakkingsvrije winkel vereist wel wat gewenning. Je moet nadenken over wat je nodig hebt en voldoende zakjes, bakjes en flesjes meenemen om je producten in te doen. Bovendien ligt de verpakkingsvrije winkel meestal niet om de hoek, al groeit het aantal: van 0 in 2014 naar zo’n 400 in 2018 wereldwijd. Ook zijn er steeds meer kleine winkels die eigen verpakkingen accepteren.”

“Neem eens je eigen verpakking mee naar de markt, de bakker of groenteboer. Bijvoorbeeld een katoenen zak of bakje. Stap over de drempel en vraag of de winkelier de producten daarin wil verpakken. Het zal zeker gewaardeerd worden.”

Informatiebron voor zero-waste

Om mensen te helpen met verpakkingsvrij boodschappen doen, is Rutger gestart met bepakt.com. Hij werkt aan de website met ontwerper Guus Rietbergen en stagiaire Giulia Saladino, die Bepakt ook gebruikte voor haar MA-onderzoek naar alle zero-waste supermarkten in Italië. “We geven hier een overzicht van alle verpakkingsvrije winkels”, legt Rutger uit. “We zetten er ook bij wanneer winkeliers cursussen of workshops geven. Dat geeft een goed beeld van de ontwikkeling van de branche. En we bieden informatie over afval en recycling in verschillende landen. Inmiddels is de site uitgegroeid tot een informatiebron voor consumenten, winkeliers en anderen die geïnteresseerd zijn in het thema ‘zero-waste’.”

Herbruikbare verpakkingen

Als designer werkt hij bovendien aan herbruikbare tassen of containers die je kunt meenemen naar de verpakkingsvrije winkel. Rutger: “Die moeten makkelijk te dragen zijn en ze moeten goed afsluiten. Je moet ze ook eenvoudig kunnen schoonmaken, zonder dat er geurtjes in blijven hangen. We zitten nog volop in de onderzoeksfase, maar willen binnen afzienbare tijd een prototype presenteren. Zo proberen we op verschillende manieren een bijdrage te leveren aan het laten groeien van de zero-waste scène.”

Volg Rutger:

Twitter 

Volg Bepakt:

Facebook 
Twitter
LinkedIn
Website