DMFF Awards naar drie unieke bergfilms: TROUGH THE UNKNOWN, IN BETWEEN & MIRA Blog

Evenement

Kerkrade, maandag 6 februari 2017. De jury van het Dutch Mountain Film Festival heeft de drie winnaars van de DMFF Awards bekend gemaakt.

Tijdens de openingsavond van het bergfilmfestival krijgt de documentaire TROUGH THE UNKNOWN, THE CROSSBORDER DMFF AWARD. DE SPIEGEL BEST NEWCOMMER AWARD gaat naar IN BETWEEN en de documentaire MIRA ontvangt de PARKSTAD LIMBURG JURY AWARD.  Een eervolle vermelding is er voor de Franse film FACE TO FACE.

De jury van het DMFF 2017 bestaat uit alpinist en filmmaker Edmond Öfner, film –en documentairemaker Chilo Oostergetel en experimenteel documentairemaakster Susanne Opstal. De jury heeft 119 ingezonden films bekeken uit 29 verschillende landen.

Het DMFF is een internationaal filmfestival voor een breed publiek rond het thema 'bergen'. Over de mens in de bergen en over mensen die bergen verzetten. Het festival wil bezoekers de schoonheid en waarde van het ongerepte berglandschap laten beleven in een afwisselend programma, met ruimte voor cultuur, sport, natuur, lifestyle, ecologie, geschiedenis en drama. Het festival is als een bergtocht met telkens nieuwe vergezichten en ontmoetingen. Het DMFF is een begrip bij filmliefhebbers en bergsporters in binnen- en buitenland. Het festival is lid van de International Alliance for Mountain Film, de organisatie ter promotie en bevordering van de berg cinematografie.

De juryrapporten, het hele programma en meer van het DMFF 2017 is te vinden op www.dmff.eu.

TROUGH THE UNKNOWN 

TROUGH THE UNKNOWN van Frederico Santini (Italy, 2016) heeft de Crossborder DMFF Award gekregen. De ‘grand prize’ van het festival voor de meest artistieke bergfilm. De prijs bestaat uit € 1500 en DMFF Award Trofee.

Still uit 'Through the Unknown'De film beschrijft de intensieve pogingen van de Italiaanse bergbeklimmer Daniele Nardi om de Pakistaanse berg Nanga Parbat (8216 m.) uitgerekend in de winter te beklimmen. De jury is enthousiast over deze documentaire: “De regisseur én cameraman blinkt in deze documentaire uit met een evenwichtige montage van fascinerende en vaak intieme en beklemmende beelden die geen moment verveelt en de kijker meesleurt, de flanken op van de Nanga Parbat. De voorbereiding, het reilen en zeilen in het basiskamp en de beklimming van de berg worden afgewisseld met pakkende flashbacks waarmee we een indringend beeld krijgen in de zielenroerselen van een getergde klimmer. De film toont het gevaar en de schoonheid van het klimmen in hooggebergte en enthousiasmeert de kijker, zonder de realiteit uit het oog te verliezen.”

 

IN BETWEEN

IN BETWEEN van Rolf Steinmann (Duitsland 2015) is onderscheiden met De Spiegel Best Newcommer Award. DMFF Award voor de beste film van een debutant. Dat kan een student maar ook een ervaren filmmaker zijn, die voor het eerst een bergfilm maakt. De prijs bestaat uit € 1000 en DMFF Award Trofee.

Deze film laat de schoonheid van de natuur in de Arctische bergen zien en tegelijkertijd de ernstige gevolgen van de wereldwijde stijgende temperaturen. De filmmaker volgt een markante bewoner van dit onherbergzame gebied. De jury over deze runner up: “Een gierende sneeuwstorm geselt een kale hoogvlakte in het Arctisch gebergte. Je verwacht er niks, geen enkel leven, het ademt alleen maar vijandigheid uit. Maar dan doemt een mysterieus wezen op uit de storm, bijna als een standbeeld. Wat volgt is een prachtig document over een dier wat geen kant meer op kan.”

MIRA

De film MIRA van filmmaker Lloyd Belcher (Hong Kong, 2016) is bekroond met de PARKSTAD LIMBURG JURY AWARD. De jury spreekt haar grote waardering voor deze film. De prijs bestaat uit € 500 en DMFF Award Trofee.

Still uit 'Mira'De documentaire gaat over de Nepalese trailrunster Mira. De jury zegt het volgende over deze bijzondere film: “In deze klassieke documentaire wordt er een scala aan actuele thema’s behandeld, waaronder de drang om te winnen, om te gaan met verlies en boven alles niet te vergeten waar je vandaan komt. De film barst van het politiek engagement en komt nadrukkelijk -en zeer terecht- op voor de rechten van de vrouw, maar is boven alles bovenal een ontzettende feel-good-movie.